Egyéni képzés – A centerek

Sziasztok!

Egyéni képzés sorozatunk folytatódik, ígéretemhez híven a centerekkel és a palánk alatti játékosok képzésével. Köszöneteimet nem tartogatom a végére, mert ezen személyek segítsége nélkül nem jöhetett volna létre ez az anyag. Szeretném megköszönni Peringer Balázs segítségét, aki rendelkezésre állt a két ünnep között, megszakítva szabadságát, hogy elkészülhessen a felvétel.

Balázsról elmondanám, hogy egy most 18 éves srácról van szó, aki 3 éve kezdett el kosarazni. Fiatal kora és félelmetes testi adottságai (211 cm,105 kiló) mellett kiváló munkamorállal rendelkezik. Nagyon gyorsan tanult már egy edzés alatt is. Adottságai és a potenciál a hozzáértő szemeknek a videón már igen jól látszik. Remélem évek múlva már nemzetközi szinten találkozhatunk vele.

Köszönöm Zsivera Gábornak, hogy segített az edzés összehozásában és az anyag elkészítésében. Gábor mindig megmutatja, kire, kikre érdemes figyelni, tanácsai és észrevételei sokat segítenek nekem is.

Végül, de nem utolsó sorban köszönöm Papp Zsolt barátomnak, aki ünnepnapon reggel 7-kor és újév napján is kameráért járkált és segítségemre volt, intézkedett és telefonált, hogy elkészüljön a felvétel. Nélkületek ez soha nem jött volna létre, úgyhogy még egyszer köszönöm Nektek.

A mostani írásom mellé mindenki számára elérhető lesz egy egész vágatlan centerképzés három részben. Youtube linket kaptok hozzá, így mindenki meg tudja nézni, hogy hogyan zajlott és milyen intenzitású volt ez a képzés. Azt el kell mondanom, hogy igyekeztem minél több feladatot belezsúfolni a videóba, hogy láthassátok, mi mindenre kell véleményem szerint odafigyelni az adott posztnál. Számtalan dolog így sem fért bele a videóba, de ezekről alább teszek említést. Véleményem szerint ezek a videón látható feladatok és védekezési követelmények jellemzőek erre a posztra.

Center és palánk alatti játékosok képzése:

Nem szállok vitába magassággal kapcsolatban senkivel, úgy gondolom ez a poszt fizikumot, fineszt és rátermettséget igényel. Lehet palánk alatti játékos egy alacsonyabb posztos is, ha háttal jól mozog a gyűrűnek és testét jól használja. A palánk alatti játékost a későbbiek folyamán, gyűjtőnevén centernek hívom majd.


Centerek követelményei:
Az alábbi követelmények az elit szintre vonatkoznak. Az is lehet sikeres, aki ezeknek csak egy-két aspektusban felel meg.


Palánk alatti mozgás és területfoglalás:
Fél siker, ha a center tud pozíciót fogni és labdát kérni. A pozíció foglalás és egyben terület foglalás – azaz megfelelő helyezkedés – az egyik legfontosabb dolog.

Meg kell tanítani a pozíció fogás technikáit, amik a következők lehetnek:
Sosem fogunk pozíciót felső testtel, lábbal és törzzsel foglalunk területet. Ha a védő mögül szeretnénk indulni, akkor a gördüléses vagy lepörgéses technikát javaslom, ha mellőle, akkor a kéz vagy karfelütésest. Mindkét technika látható a videón.

Biztos vannak még egyéb technikák is, én ezeket preferálom, ezek közül is legfőképpen a mélyen gördülésest. Ha van jól forgó centerünk, akinek erős törzse van, az energiát tud spórolni azzal, hogy kimozogja ellenfelét és nem tuszkolódik, dörgölőzik oda meg lökdösődik. Ezután kezdődik a kiharcolt pozíció megtartása, amit csak és kizárólag megfelelő egyensúllyal és súlypont lehelyezéssel lehet megcsinálni.

Találkozunk sokszor azzal a hibával, mikor egy centernek nem érkezik jó bejátszás. Ez két okból lehet. Vagy a bejátszó játékos passzol rosszul, vagy centerünk képtelen megtartani pozícióját és belepiszkálnak a labdába hátulról. A mai kosárlabdában a sok váltás miatt mismatch (nyersen fordítva eltérő posztúak találkozása, ahol hátrányban van valamelyik ember) szituációk jönnek létre.

Tudnia kell centerüknek kis ember ellen és nagy ember ellen is pozíciót fogni. Kis ember ellen minél szélesebben mozgunk annál jobb és fent tartjuk a labdát, hogy elkerüljük a támadóhibát és hogy kiüssék a kezünkből. Kézzel mutassunk célpontot a passzolónak, hogy hova szeretnénk kapni. Ez általában a gyűrűtől távolabbi kezünk legyen, hogy ne tudjanak odapiszkálni. Fontos a törzsstabilitás, általános hiba a pozícióból való felállás.


Lábmunka és a Go to Move-ok:

A sarkazás, a lábgyorsaság (footwork) segít nekünk a go to (nyersen: kasszaszám vagy kabinet figura, olyan mozgás, amihez minden körülmények közt tud nyúlni az adott játékos) mozgásokban. Egy jó centernek kell, hogy legyen olyan mozdulata, amit egy rossz meccsén is elővesz és 10/8 alkalommal bejön. A lábmunka és ennek helyes tanítása szükséges az elzárások utáni leválásoknál, illetve kifelé válások utáni beleállásoknál. Egy jól és gyorsan sarkazó játékos pedig aranyat ér a palánk alatti mozgásoknál.


Támadórepertoár:

Szinte megfoghatatlan center, aki a gyűrűnek háttal jól dolgozik és van stabil középtávoli dobása is. Ilyen nagyon kevés van, talán a Gasol testvéreket említeném. Példaként mindkettőjük esetében láthatunk egy-egy go to move-ot.

Pau esetében a külső kézre fordulás bal horgot, Marcnál pedig a horgot jobbra vagy a lábujjhegyes közép távolit.

Gyűrűnek háttal való játék tanításakor a pozíció fogása és megtartása után különböző távolságokról játszassunk centerünkkel a feladatot.

Gyakoroltathatunk pozíció fogás után leütés nélküli támadást is. A gyorsabb lábmunkához kitűnő feladatok a létrás lépésfrekvencia és a mozgáskoordinációs feladatok.


Védekezés és Mismatch védekezés:

Sokszor kerülünk a mai kosárlabdában Pick and roll helyzetekbe, amikor bizonyos védekezési sémákat alkalmazunk ellene. Mivel a csapatok nagy része feladja a középtávoli dobást, ezért a legtöbben nagyjából az erős kisegítést (help and recover) és a lapos (flat soft, high soft) védést alkalmazzák. Az első esetében gyorsan kilépünk az ellenfél irányítójának labdavezetési szögébe, a második esetében pedig inkább kissé behúzódva várjuk, amíg társunk visszaveszi az emberét. Nem adok mindegyikhez magyarázatot, a videón tökéletesen látszik, hogy mire kell figyelni ezek védésénél.


Védekezési távolságok:

A gyakori mismatch szituációkban látható, hogy a mezőnyjátékos kihúzza a védelmet és egy-egyezni próbál a center játékoson kihasználva a lendületét vagy gyorsaságát. Magasaink nagy fegyvere lehet a távolság megtartása, mert hosszabb kezeikkel oda is érnek zavarni a dobást, illetve a távolságot tartva bekísérhetik a gyűrű közelébe is. Jó védekezésnek számít már, ha egy hátraesős triplát kell dobnia a mezőnynek a center kezével az arcában. Olyan védőtávolság választása a kulcs, ahol tudom zavarni a dobást és nem vernek meg könnyedén lendületből.


A lendületből mozgások:

Akadnak olyan szituációk, mikor buta irányítónk odaadja a hullámban érkező centernek a labdát, aki vagy ellépi vagy felborít mindenkit, aki arra jár, majd kérdőn néz. Az ilyen szituációk elkerülésére látható egy gyakorlat, amellyel koordinálni tudja magát a center. Fontos, hogy lendületből érkezve is sikerüljön megtartania a testét.


Labdavezetés és passzolás:

Nem árt, ha játékosunk biztosan vezeti a labdát. Biztos labdavezetésnek nevezhető, ha nem rúgja ki a saját kezéből. Letámadás ellen fel tudja hozni abban az esetben, ha presszionálják az irányítót. A passzolási készség szintén nagyon fontos. Ami alapjában véve fontos és meg kell érteni a centereknek, hogy ha beadják a labdát nekik, az nem azt jelenti, hogy már mindenki lemondott róla végleg és keresztet vetettünk a támadásra. Kell érkezni kifelé passznak, pontos passznak, illetve duplázások esetén meg kell találni az ellenkező sarkot vagy a negyvenöt fokot, arról nem is beszélve, hogy hátsó és mögé futásokat is meg kell tudni passzolni. Centerek egész nyugodtan csinálhatják a mezőnyök labdavezetési gyakorlatait, mert hasznukra válik majd, előnyükre lesz egy másik centerrel szemben.


Elzárás adás és az időzítés:

Elzárás adás ás annak időzítése kulcs. Ha jól csináljuk, nem kerülünk falt problémába és sokat segítünk a támadó társunknak is. Különböző mélységekből sprintelve menjünk zárást adni. Sprintből is meg kell tanulni jó szögben adni a zárást, úgy elindulva, hogy együtt mozgunk támadótársunkkal.


Post, Repost, azaz a Pozíciófogás és újrapozicionálás:

Ha rossz helyen kaptunk labdát vagy kisodródtunk, lehetőségünk van felpasszolni és újra pozíciózni. Ne kapkodjunk, használjuk ki a területet és az időnket.


A reflexjátékok, kizárás és a pöcik:

Fontos láncszeme a képzésnek a lepattanó szerzés. A kizárás ugyanolyan pozícióharc, mint támadásban vagy védekezésben, csak itt a minél előnyösebb lepattanó területért versengünk. Ezeknél is nagyon sok személyi hiba gyűlik össze a meccseken, mert mindenhova oda akarunk érni.

Magyarországon és Európában nincsen bevezetve, de a tengerentúlon igen, amit én nagyon igazságos szabálynak tartok az ”over the back” falt, ami megtiltja a helyesen kizárt embernek, hogy a védő háta mögül, alapvetően kizárt pozícióból elszedhesse a lepattanót. Ez a szabály a jól kizáró játékosokat segíti. Gyakran halljuk a zárd ki utasítást az ugróverseny helyett. Ez azonban csak félig igaz, mert kizárás után is meg kell szerezni a labdát, tehát javaslom ezekre azokat a feladatokat, amikor mindkét játékos egymás mellől indulva küzd a lepattanóért. Itt kell megjegyezzük a reflexek és a pöcizgetés fontosságát is, ami nagyban megkönnyíti a játékunkat. Tulajdonképpen a folyamatos vagy egyszeri jó pöci lereagálhatatlan.

Ezek lennének a centerképzés alapjai véleményem szerint. Amikről nem ejtettem szót vagy keveset írtam, mind látszanak a videón. Amennyiben időtök engedi, nézzetek bele és használjátok a kreativitásotokat, hogy más feladatokat is kidolgoztok esetleg ezek alapján, ami megítélésetek szerint segít középjátékosotok fejlődésében. Legnagyobb kulcs a türelem!!! Akinek kérdése és észrevétele van, nyugodtan keressen, ezzel sosem vagyok fáradt foglalkozni. Köszönöm a figyelmet. Találkozunk 2-3 hét múlva!

Posted in Uncategorised

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *